Begeleiding nieuwe docenten - De Clercq en van Doorn
3584
single,single-post,postid-3584,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Begeleiding nieuwe docenten

Begeleiding nieuwe docenten

“Nieuwe docenten hebben veel vragen en willen graag leren. Het Wellantcollege biedt hen daarom een begeleidingstraject aan dat bestaat uit intervisie en individuele coaching. Dankzij dit traject kunnen ze in korte tijd hun vaardigheden uitbreiden. De docenten waarderen dit, zij voelen zich gesteund bij de eerste stappen hier op school.”

Roel Werner, Teamleider vmbo Wellantcollege Montfoort

Vliegende start voor nieuwe docenten

Het Wellantcollege wil dat nieuwe docenten een vliegende start kunnen maken en hen behoeden voor beginnersfouten. Het intervisie- en coachingstraject van De Clercq & Van Doorn sluit aan bij de lespraktijk en wordt door de docenten als leerzaam en steunend ervaren.

“Als leidinggevende kom ik regelmatig bij alle docenten in de klas om hun ontwikkeling te kunnen volgen. Voor nieuwe collega’s is het ook prettig als er iemand in de klas komt die geen oordeelt velt, maar meekijkt, meedenkt en hun ontwikkeling ondersteunt. Vanuit die gedachte hebben we Anne-Marie en Inge gevraagd een begeleidingstraject op te zetten.
De groep nieuwe docenten is heel gemêleerd. Sommigen hebben een Pabo-achtergrond, anderen maakten vanuit een andere sector de overstap naar het onderwijs. Ook zijn er docenten die eerst op een andere school werkten. Zij kennen het klappen van de zweep wel maar moeten misschien wennen aan onze leerlingen en cultuur. Het traject bestaat onder meer uit een aantal intervisiebijeenkomsten. Juist door de gemêleerdheid van de groep is die intervisie zeer waardevol. De collega’s kunnen heel veel van elkaar leren, bijvoorbeeld op het gebied van klassenmanagement. Wat de ene docent makkelijk afgaat, is voor de ander misschien lastig. En vice versa.
Tijdens de individuele coaching komen Anne-Marie en Inge bij de collega’s in de klas. Ze kijken mee en geven feedback waarmee de collega’s gelijk verder kunnen. Tijdens de lesbezoeken maken ze ook filmopnamen. Bij de bespreking daarvan focussen ze op effectief docentgedrag. Ofwel: docentgedrag dat een positief effect heeft op het leren van de leerlingen of de groepssfeer. Met behulp van filmopnamen bespreken ze momenten waarop de docent effectief gedrag liet zien. Door de docent daarop te laten reflecteren, kan hij of zij dat gedrag extrapoleren naar andere momenten. De coaching gaat dus echt uit van de kracht van mensen zelf. De good practice filmbeelden worden ook in de intervisiebijeenkomsten getoond en besproken.
De nieuwe collega’s waarderen de begeleiding van Anne-Marie en Inge. Zij voelen zich gesteund en ervaren de intervisie en coaching als prettig en leerzaam. De intervisiebijeenkomsten zijn inmiddels afgerond. De docenten hebben de mogelijkheid gekregen om nog even verder te gaan met de individuele coaching. Sommigen sloegen dat aanbod af, anderen wilden dat graag. Dat vind ik positief. Elke onderwijsprofessional moet zich voortdurend blijven ontwikkelen en ik denk dat een coachingstraject de ontwikkeling zeker bespoedigt.
Onze ervaringen zijn zo goed dat we de docenten die volgend schooljaar starten eenzelfde traject gaan aanbieden.”