Begeleiding startende docenten voortgezet onderwijs - De Clercq en van Doorn
3582
single,single-post,postid-3582,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Begeleiding startende docenten voortgezet onderwijs

Begeleiding startende docenten voortgezet onderwijs

“Alle nieuwe docenten krijgen van de school een begeleidingstraject aangeboden. Ik heb veel geleerd van de intervisiebijeenkomsten en minicolleges. Dankzij het traject voel ik me zekerder voor de klas en geef doordachter les. Dat is echt winst!”

Desi Wolf, Docent beeldende vorming en CKV, Wellantcollege Montfoort

 

Leerzaam intervisietraject nieuwe docenten

Op het Wellantcollege krijgen alle nieuwe docenten een begeleidingstraject aangeboden. “Erg leerzaam en inspirerend”, zegt docent Desi Wolf over de begeleiding van Anne-Marie van Doorn en Inge de Clercq. Desi werkt sinds dit schooljaar op het vmbo en is momenteel bezig om haar 1e graads bevoegdheid te halen.

“Aan het begeleidingstraject deden zeven collega’s van verschillende vakken mee. Sommigen hebben al de Pabo gedaan, anderen maakten de overstap naar het onderwijs vanuit een heel andere sector. Dat laatste geldt ook voor mijzelf. Die verscheidenheid in de groep was interessant. De collega’s met een Pabo-achtergrond hebben didactisch natuurlijk een streepje voor, van hen kun je veel leren. Maar zij leren ook van de debutanten in het onderwijs. Bijvoorbeeld omdat je als nieuwkomer in het vak wat meer onbevangen en oplossingsgericht tegen situaties aankijkt.

Zo leerzaam!
Anne-Marie van Doorn en Inge de Clercq hebben drie bijeenkomsten voor ons georganiseerd. Elke keer gaven ze een ‘minicollege’ over een specifiek onderwerp, bijvoorbeeld over de opening van de les, instructie of feedback. Na de bijeenkomst ging iedereen het geleerde toepassen in de praktijk. Anne-Marie en Inge maakten daarvan filmopnames. Die werden eerst 1-op-1 besproken, daarna werd een selectie getoond in de intervisiegroep. Daar leer je zoveel van! Niet alleen van het kijken naar jezelf maar zeker ook van het kijken naar anderen. Ik heb collega’s heel inspirerende dingen zien doen, die ik graag meeneem naar mijn eigen lessen.
Tijdens de bijeenkomsten maakten we ook kennis met verschillende coöperatieve werkvormen. Ik vind het heel sterk dat Anne-Marie en Inge die werkvormen ook zelf toepasten. Daardoor begrijp je de werkvormen beter en ervaar je aan den lijve hoe activerend ze zijn. Dat helpt om de vertaalslag naar je eigen lessen te maken.

Gezonde sfeer
Het is best zwaar om na een lange werkdag nog intervisie te hebben. Het was goed om te merken hoe gemotiveerd iedereen was. Niemand zat erbij omdat het ‘van de baas moest’, iedereen had echt zin om keihard te werken en veel te leren.
Tijdens de lerarenopleiding, die ik deze zomer afrond, hebben we ook intervisie. Daar wordt nogal eens om de hete brei heen gedraaid; pijnpunten en lastige zaken worden niet benoemd. In de intervisiegroep van Anne-Marie en Inge gebeurde dat wél. Mede door hun eigen openheid en gepassioneerdheid zijn ze erin geslaagd om een gezonde sfeer te creëren, waarin iedereen open durfde te zijn en er ruimte was om feedback te geven en te ontvangen.
Dankzij dit traject heb ik veel handvatten mogen uitproberen. Sommige laat ik weer los, andere bewaar ik. Ik voel me nu zekerder over mijn eigen rol als docent en geef doordachter les. Dat is echt winst!”