Beginnende Geletterdheid
2108
page,page-id-2108,page-template-default,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Beginnende Geletterdheid

Vrijwel alle scholen besteden in de kleutergroepen aandacht aan beginnende geletterdheid. De Clercq & Van Doorn helpt scholen om doelgerichter te werken aan het fonemisch bewustzijn en verhaalbegrip bij kleuters.

 

Er zijn tal van manieren om te werken aan fonemisch bewustzijn en verhaalbegrip. Een willekeurige greep uit de mogelijkheden: interactief voorlezen, de verteltafel, de Klankkast, de letter van de week, de lettermuur en de wenskist.

 

Ook bij kleuters heeft doelgericht werken zijn intrede gedaan. Kleuters moeten bijvoorbeeld een flink aantal letters kennen, een goed ontwikkeld fonemisch bewustzijn hebben en een prentenboek goed kunnen navertellen. Hoe bereik je dat op een wijze die past binnen het kleuteronderwijs? En hoe ga je om met verschillen tussen kinderen?

1 Maatwerk

 

De Clercq & Van Doorn begeleidde afgelopen jaren vele scholen op het gebied van beginnende geletterdheid. Daarbij maken we zoveel mogelijk gebruik van evidence based kennis en aanpakken.

De ondersteuning die wij bieden is altijd maatwerk. De ene school wil leuke nieuwe ideeën opdoen om aan beginnende geletterdheid te werken, een andere school wil een compleet nieuw lesmodel of opbrengstgericht werken invoeren. Wat ons betreft is alles bespreekbaar. Voor elke vraag hebben wij een passend antwoord. Wij weten wat werkt!

2 Klankkast

 

Fonemisch bewustzijn is een belangrijke voorwaarde voor geletterdheid. De Klankkast is een hulpmiddel om het fonemisch bewustzijn van jonge kinderen op een speelse en doeltreffende manier te stimuleren.
De Klankkast is geschikt voor de grote kring en de kleine kring. Daarnaast is hij zeer goed bruikbaar om risicokinderen te begeleiden. Door de vele gebruiksmogelijkheden is De Klankkast in korte tijd zeer populair geworden. Hij wordt inmiddels op honderden scholen in Nederland en Vlaanderen gebruikt.
Klankkast

 

Fonemisch bewustzijn is een belangrijke voorwaarde voor geletterdheid. De Klankkast is een hulpmiddel om het fonemisch bewustzijn van jonge kinderen op een speelse en doeltreffende manier te stimuleren.

 

De Klankkast is geschikt voor de grote kring en de kleine kring. Daarnaast is hij zeer goed bruikbaar om risicokinderen te begeleiden. Door de vele gebruiksmogelijkheden is De Klankkast in korte tijd zeer populair geworden. Hij wordt inmiddels op honderden scholen in Nederland en Vlaanderen gebruikt.

 

Anne-Marie is ontwikkelaar van De Klankkast. Zij verzorgt trainingen voor leerkrachten, waarin zij alle ins en outs van De Klankkast leren kennen en er effectief en doelgericht mee leren werken. Onderwerpen die tijdens de trainingsbijeenkomsten aan bod komen:

 

Effectiever gebruikmaken van De Klankkast
Instructie geven met De Klankkast volgens de principes van Doordacht Lesgeven
Thematisch vullen van de laatjes
Differentiëren; hoe ga je om met kleuters die al kunnen lezen en hoe ga je om met kleuters die het nog heel moeilijk vinden en liever ander werk doen of spelen
Wat doe je in de grote en wat in de kleine kring
Inzetten van coöperatieve werkvormen, zodat alle kinderen actief en betrokken zijn
Registreren en volgen van de kinderen
Opstellen van groepsplannen

3 Verhaalbegrip

 

Interactief voorlezen is een bekende routine in de onderbouw. Iedereen die er lesgeeft is gewend om veel en vaak voor te lezen.

 

Het is goed om een doorgaande lijn te realiseren, die aansluit op het begrijpend lezen in de midden- en bovenbouw. De Clercq & Van Doorn ontwikkelde een aanpak om doelgericht met verhalen en prentenboeken aan de slag te gaan, zodat alle kinderen het verhaal kunnen navertellen en/of naspelen. ‘Hardop denkend voordoen’ vormt de kern van de aanpak. Hierdoor leren kinderen om gericht te luisteren en om de structuren in verhalen te ontdekken. We brengen een onderscheid aan tussen de eerste, tweede en volgende keer met een prentenboek en helpen kinderen om vaardig te worden in het luisteren en begrijpen van boeken.

Wilt u meer weten over de doelgerichte aanpak van beginnende geletterdheid? We vertellen er graag meer over.