“Passend onderwijs –proof” focus op Begrijpend Lezen De Voorhof in Vianen - De Clercq en van Doorn
3574
single,single-post,postid-3574,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

“Passend onderwijs –proof” focus op Begrijpend Lezen De Voorhof in Vianen

“Passend onderwijs –proof” focus op Begrijpend Lezen De Voorhof in Vianen

“We zijn al een aantal jaar bezig om onze school ‘passend onderwijs-proof’ te maken. Elk jaar focussen we op één onderwerp, afgelopen jaar was dat begrijpend lezen.”

 

Sander Jue, Directeur basisschool De Voorhof, Vianen

Kinderen passen nu verschillende leesstrategieën toe

Afgelopen schooljaar investeerde basisschool De Voorhof flink in haar begrijpend leesonderwijs. Inmiddels weten de leerkrachten hoe effectief leesonderwijs eruit ziet en kan de transfer naar andere vakken worden gemaakt.

“Toen we de professionaliseringsagenda voor dit jaar gingen maken, gaven de leerkrachten aan dat ze bij begrijpend lezen nog een handelingsverlegenheid ervaarden. Daar wilden we dus iets mee.

Om in dit team als schoolbegeleider te werken, moet je je echt ‘binnenknokken’. De teamleden laten zich niet zomaar alles vertellen. Tijdens het kennismakingsgesprek met Anne-Marie van Doorn merkten we direct hoe bevlogen ze is, dat ze verstand van zaken heeft en in staat is om iets over te brengen op het team. De klik die we zochten, wás er.

 

Effectief leesonderwijs

Het overboord zetten van de oude begrijpend leesmethode was een van de eerste acties die we ondernamen. We besloten te gaan werken met Nieuwsbegrip. Van Anne-Marie hebben we geleerd hoe je echt goed begrijpend leesonderwijs geeft. Het gaat daarbij om modeling, hardop je denkstappen voordoen, samen met de kinderen aan het werk zijn en hen erbij betrekken.

 

Niet bedreigend

Anne-Marie heeft een belangrijke inbreng, bijvoorbeeld tijdens de gezamenlijke teammomenten. Aan de gezichten van de teamleden zie je dat ze genieten van Anne-Marie’s enthousiasme over haar vak. Haar enthousiasme werkt heel aanstekelijk. Iedereen wordt gewoon blij van die bijeenkomsten. Ook tijdens de klassenbezoeken weet Anne-Marie op een heel mooie manier contact te maken met de leerkrachten. Ze kan duidelijk aangegeven wat beter kan, zonder dat leerkrachten het als bedreigend ervaren.

Al die studiebijeenkomsten bereidt de stuurgroep samen met Anne-Marie voor. Dan kijken we terug op de vorige teambijeenkomst en de klassenbezoeken, bepalen waar we staan en wat de volgende stap moet worden. Vanuit haar rol denkt Anne-Marie daar goed over mee.

 

Spannende transfer

Ik vind dat we al mooie resultaten hebben bereikt. De leerkrachten hebben meer tools om goed leesonderwijs te geven en de kinderen zijn actiever betrokken. Ze lezen nieuwsgieriger, leggen nadrukkelijker verbanden en passen verschillende leesstrategieën beter toe.

Komend jaar gaan we verder. De kinderen moeten het nog meer geautomatiseerd gaan toepassen en de leerkrachten moeten de transfer gaan maken naar de andere vakken. Dat is best spannend voor hen, maar Anne-Marie kan daar heel ontwapend over praten en dat goed begeleiden.”