Doordacht Lesgeven , een doorgaande lijn op de Kaleidoskoop in Utrecht - De Clercq en van Doorn
3578
single,single-post,postid-3578,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Doordacht Lesgeven , een doorgaande lijn op de Kaleidoskoop in Utrecht

Doordacht Lesgeven , een doorgaande lijn op de Kaleidoskoop in Utrecht

“De kennis van Inge de Clercq is uitmuntend. Ze brengt haar kennis heel enthousiast over en geeft je de drive om er zelf ook direct mee aan de slag te gaan.”

Nabila, interne coach en leerkracht basisschool Kaleidoskoop

Ook ruimte voor twijfels

De Utrechtse basisschool Kaleidoskoop heeft het model Doordacht Lesgeven in korte tijd met succes ingevoerd. Inmiddels fungeert het model als standaard. Van alle leerkrachten wordt verwacht dat ze het bij álle vakken toepassen.

“Tijdens mijn studie had ik al veel positieve dingen gelezen over het model Doordacht Lesgeven. Inge de Clercq heeft het op een heel praktische manier op onze school geïmplementeerd. Er zijn verschillende studiebijeenkomsten geweest en met leden van het managementteam is ze in de klassen geweest, om te kijken of het goed lukte om met het model te werken.

Ik vind het zelf een fijn model. Het geeft niet alleen mijzelf houvast, maar ook de kinderen. Zij weten precies hoe de les is opgebouwd en wat er op welk moment van ze verwacht wordt.

 

Actieve leerlingen

Over de coöperatieve werkvormen, die bij het model horen, ben ik ook enthousiast. De coöperatieve werkvormen zijn motiverend en maken de kinderen absoluut actiever. Ze zorgen voor een meer ontspannen sfeer in de groep, de verbondenheid is toegenomen en de resultaten zijn verbeterd.

 

Spelenderwijs leren

De kinderen vinden het leuk dat ze tijdens de coöperatieve werkvormen mogen praten, vragen mogen stellen en ideeën en eigen oplossingen kunnen uitwisselen. Soms hebben de kinderen niet eens in de gaten dat ze aan het leren zijn, omdat ze spelenderwijs aan het werk zijn. Toch leren de kinderen er juist veel meer door. Tijdens het samenwerken wordt van iedereen een inbreng verwacht. De kinderen kunnen niet meeliften met de goede leerlingen, wat je vroeger nog wel eens zag.

 

Respectvol enthousiasme

Over de rol van Inge de Clercq ben ik heel positief. Haar kennis is uitmuntend en ze brengt die kennis heel enthousiast over. Ze geeft je de drive om zelf aan de slag te gaan. Ze heeft ook een luisterend oor voor de twijfels en vragen die sommige collega’s hadden. Samen met hen is ze op zoek gegaan naar mogelijkheden en oplossingen. Dat heeft ze op een heel respectvolle manier gedaan. Dat vind ik mooi!”