Doordacht Lesgeven en rekenen op obs De Nieuwe Wereld in Purmerend - De Clercq en van Doorn
3572
single,single-post,postid-3572,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Doordacht Lesgeven en rekenen op obs De Nieuwe Wereld in Purmerend

Doordacht Lesgeven en rekenen op obs De Nieuwe Wereld in Purmerend

“De leerkrachten zijn unaniem positief in hun oordeel over dit traject: hier hebben ze wat aan! Daardoor heeft het echt een vlucht genomen.”

Wim de Roos, directeur De Nieuwe Wereld (Purmerend)

Basisschool De Nieuwe Wereld uit Purmerend werkt sinds een klein jaar met het model Doordacht Lesgeven. Eerst bij rekenen, volgend schooljaar ook bij andere vakgebieden. Leerkrachten zijn unaniem in hun oordeel: hier hebben ze iets aan!

 

Het heeft een enorme vlucht genomen!

“Voorheen hadden leerkrachten dikwijls het gevoel dat ze de leerlingen moesten entertainen om bij de les te houden. Tijdens de instructie moesten ze bij wijze van spreken alles uit de kast halen om hen mee te laten doen. Bij rekenen was dat gevoel het sterkst. De instructie was te stroperig. Er zat weinig pit in, zodat de leerlingen afhaakten.

We zochten naar een manier om de intrinsieke motivatie van de leerlingen meer aan te spreken. Het model Doordacht lesgeven is daarvoor bijzonder geschikt.

 

Geen energie in randverschijnselen

Tijdens het traject zijn de leerkrachtvaardigheden versterkt, bijvoorbeeld met behulp van studiebijeenkomsten en klassenbezoeken. Door het model Doordacht Lesgeven is de structuur van de lessen verbeterd en worden heel gericht coöperatieve werkvormen ingezet. De leerkrachten werken nu doelgerichter. Ze weten wat effectief is en wat er werkelijk toe doet. Daardoor steken ze hun energie niet meer in randverschijnselen.

Door de gezamenlijke afspraken rondom bijvoorbeeld denktijd, coöperatieve werkvormen en het stilteteken is er een doorgaande lijn gecreëerd. Als er bij ziekte of verlof een groep moet worden overgenomen, is het prettig dat dit soort afspraken schoolbreed bekend zijn.

 

Klassenbezoeken

Direct aan het begin van het traject is een stuurgroep opgericht, waarin de directie en de ib’er zit. De stuurgroep bewaakt de voortgang en heeft een belangrijke rol in de borging van de nieuwe manier van werken. Daarbij worden onder andere klassenbezoeken ingezet. Aanvankelijk deden de stuurgroepleden die klassenbezoeken samen met Inge de Clercq. Tijdens die gezamenlijke klassenbezoeken hebben zij leren werken met een Kijkwijzer: een handig hulpmiddel om kritisch en gericht te kijken. Inmiddels hebben de stuurgroepleden het stokje overgenomen van Inge en leggen zij de klassenbezoeken zonder haar af.

 

Unaniem enthousiast

Het is echt zeldzaam om te zien hoe betrokken het team is bij dit traject. De leerkrachten zijn unaniem in hun oordeel: hier hebben ze wat aan! Ze ervaren dat de leerlingen veel meer betrokken zijn en dat ze meer plezier hebben in de lessen. Dat is natuurlijk heel motiverend, daardoor heeft het echt een vlucht genomen. De leerkrachten ervaren het traject niet als iets wat moet, maar als iets wat leuk is!”