Doordacht Lesgeven en rekenen op obs De Nieuwe Wereld in Purmerend - De Clercq en van Doorn
3568
single,single-post,postid-3568,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Doordacht Lesgeven en rekenen op obs De Nieuwe Wereld in Purmerend

Doordacht Lesgeven en rekenen op obs De Nieuwe Wereld in Purmerend

“De coöperatieve werkvormen zorgen ervoor dat de kinderen veel actiever zijn. Hun betrokkenheid is toegenomen en ze voelen zich meer eigenaar van de les.”

 

Marja Medemblik, leerkracht De Nieuwe Wereld (Purmerend)

De Nieuwe Wereld in Purmerend is bezig om het rekenonderwijs ingrijpend te veranderen. Door het gebruik van coöperatieve werkvormen en een ander lesmodel zijn de kinderen veel meer betrokken.

Het wordt interessanter. Voor de kinderen én voor mezelf.

“Dit jaar zijn we gaan werken met het model Doordacht Lesgeven. Dit model helpt om de les beter te structureren in vier fasen. Inge de Clercq leert ons onder andere hoe we in elke lesfase coöperatieve werkvormen kunnen inzetten. Die coöperatieve werkvormen zorgen ervoor dat de kinderen veel actiever zijn tijdens de rekenles. Hun betrokkenheid neemt toe en ze voelen zich meer eigenaar van de les.

 

Pakkende start

In elk rekenblok zitten vier instructielessen, die we met de vier parallelcollega’s gezamenlijk voorbereiden. We bedenken onder andere altijd een ‘pakkende start’. Dat kan bijvoorbeeld een filmpje, een spel, een praktijkvoorbeeld, een activiteit of een coöperatieve werkvorm zijn. Met een pakkende start heb je direct de aandacht van de kinderen. En dát wil je natuurlijk.

 

Veilig gevoel

Tijdens het traject komt Inge regelmatig in de klas kijken. In het begin vond iedereen dat behoorlijk spannend, maar Inge gaf alle collega’s eigenlijk direct een heel veilig gevoel. Tijdens de nabespreking van zo’n klassenbezoek houdt Inge je een spiegel voor. Ze brengt het zo dat je je onmiddellijk gemotiveerd voelt om een stap te zetten en om je verder te ontwikkelen. Dat is heel fijn.

 

Leren van elkaar

We hebben ook onderlinge klassenbezoeken georganiseerd. Je ervaart dan pas dat je ontzettend veel van je collega’s kunt leren. Dankzij dit traject zijn de collega’s sowieso veel meer met elkaar gaan praten over de inhoud van het onderwijs. Niet alleen tijdens het voorbereiden van de rekeninstructielessen en de klassenbezoeken, maar ook in de wandelgangen. We stimuleren elkaar en doen ideeën bij elkaar op. Dat vind ik heel verrijkend!

 

Nieuwe inspiratie

Ik loop al zo’n 36 jaar mee in het onderwijs. Je zou kunnen denken dat je na zoveel jaar alles wel weet, maar ik ervaar nu dat ik nog steeds leer. Het is fijn om te ontdekken dat mijn lessen door de coöperatieve werkvormen interessanter en leuker worden. Niet alleen voor de kinderen maar ook voor mezelf. Dit is heel inspirerend.”