Doordacht Lesgeven en technisch Lezen op de Prins Clausschool in Linschoten, - De Clercq en van Doorn
3566
single,single-post,postid-3566,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Doordacht Lesgeven en technisch Lezen op de Prins Clausschool in Linschoten,

Doordacht Lesgeven en technisch Lezen op de Prins Clausschool in Linschoten,

“Leerkrachten geven nu anders les en bij alle vakken zijn de resultaten verbeterd. Op stichtingsniveau scoorden we bij de laatste meting op alle onderdelen bovengemiddeld!”

Titia Verbeek, directeur Prins Clausschool (Linschoten)

De Prins Clausschool in Linschoten is een klein jaar geleden begonnen met de implementatie van het model Doordacht Lesgeven. In eerste instantie focust de school vooral op technisch lezen.

 

We scoren nu op alle onderdelen boven het landelijk gemiddelde

“De afgelopen jaren scoorden wij met de Cito-eindtoets onder het landelijk gemiddelde. Daardoor loop je kans om een zwakke school te worden, dus er moest echt actie worden ondernomen.

Sinds ik hier drie jaar geleden startte als directeur heb ik verschillende studiedagen georganiseerd. Dat waren vaak leuke middagen, maar er bleef weinig van hangen. Daarnaast merkte ik dat de leerkrachten niet gewend waren om kritisch te kijken naar de manier waarop ze lesgaven. Ik ben dus op zoek gegaan naar een intensief traject, waarin de focus ligt op het versterken van de leerkrachtvaardigheden. Technisch lezen was bij ons zwak, dus inhoudelijk hebben we eerst hierop gefocust.

 

Inzichtelijke nulmeting

Er is gestart met een nulmeting, waarbij ook alle klassen zijn bezocht. Dat vind ik heel goed. Die nulmeting maakte inzichtelijk waar de verbetermogelijkheden zaten: het tempo in de klas lag veel te laag, de leerkrachten gaven te lang instructie, de leerlingen waren onvoldoende betrokken en het lesdoel bleef veelal impliciet. Samenvattend zou je kunnen zeggen dat de leerkrachten te veel bezig waren en de leerlingen te weinig.

 

Intensief traject

Het traject bestond onder andere uit een mix van studiemiddagen en klassenbezoeken. Ik vind het heel krachtig dat Inge de Clercq tijdens die studiebijeenkomsten zelf het goede voorbeeld geeft. Ze laat ons zien hoe een goede les eruit ziet. Dus een helder doel, een korte instructie en theorie, een coöperatieve oefening en daarna praktisch aan de slag. In die studiemiddagen zit zo’n flow; de tijd is voorbij voordat je het in de gaten hebt.

 

Resultaat

Leerkrachten geven nu anders les dan voorheen en zijn zich veel meer bewust geworden van hun eigen aandeel in het resultaat.

Binnen een jaar tijd hebben we veel bereikt. De resultaten zijn bij alle vakken verbeterd. Op stichtingsniveau scoorden we bij het laatste meetmoment op alle onderdelen het boven het landelijk gemiddelde! Kortom: we zijn heel erg tevreden over wat we tot nu toe bereikt hebben. Komend schooljaar gaan we verder met het traject, omdat we ervan overtuigd zijn dat er nog meer progressie mogelijk is. Met name het onderdeel ‘evalueren’ komt nog niet genoeg uit de verf en we gaan de coöperatieve werkvormen uitbreiden.”