Doordacht Lesgeven zorgt voor hogere scores bij technisch lezen op de Kromme Draai in Ammerstol - De Clercq en van Doorn
3559
single,single-post,postid-3559,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Doordacht Lesgeven zorgt voor hogere scores bij technisch lezen op de Kromme Draai in Ammerstol

Doordacht Lesgeven zorgt voor hogere scores bij technisch lezen op de Kromme Draai in Ammerstol

“Bij technisch lezen scoorden veel leerlingen middelmatig. Dat wilden we graag veranderen. Dankzij dit traject gebruiken we de methode Estafette nu effectiever. De lesopbouw is verbeterd en álle leerlingen zijn de hele leesles betrokken. Een enorme winst!”

Greet de Gruijter, Leerkracht groep 5/6, basisschool De Kromme Draai (Ammerstol)

Iedereen betrokken en doelgericht bezig

Basisschool De Kromme Draai was ervan overtuigd dat de resultaten bij technisch lezen beter konden. De school is het model Doordacht Lesgeven en coöperatieve werkvormen gaan gebruiken. Leerkracht Greet de Gruijter zit al 40 jaar in het onderwijs. Ze is enorm enthousiast over dit praktische en leerzame traject: “Nu doen álle leerlingen intensief mee met de leeslessen. Wat een verschil!”

 

“Veel leerlingen scoorden bij de Cito-toetsen vrij laag. We waren op zich tevreden over de methode Estafette maar wisten dat we die effectiever moesten gaan gebruiken. Inge de Clercq en Anne-Marie van Doorn hebben ons daarbij afgelopen schooljaar ondersteund.

 

Helder lesdoel

Door het model Doordacht Lesgeven ga je onder andere beter nadenken over een pakkende start en je lesdoel. Het lesdoel bespreek je expliciet, je vertelt de kinderen wat ze gaan leren. Voorheen benoemde ik veel te veel kleine lesdoelen, dat wordt ook wel een beetje ingegeven door Estafette. Maar dan ziet uiteindelijk niemand meer door de bomen het bos. Nu durf ik duidelijker te kiezen: hier gaan we vandaag voor. Dat is voor de kinderen heel helder en na afloop zijn ze voldaan als ze dat doel ook daadwerkelijk bereikt hebben.

 

Specifieke evaluatie

Ook aan de evaluatie besteed ik nu meer aandacht. Tijdens de les refereer ik altijd nog een keer aan het lesdoel, zo houden de kinderen het doel duidelijk voor ogen. Dat stimuleert. Als kinderen precies weten wat ze willen bereiken, dan gáán ze daar ook voor. Ze zijn namelijk best streberig, op een leuke manier.

Aan het eind van de les bespreken we altijd wat er geleerd is. Daarbij volstaat ‘Het was een leuke les’ niet. Je gooit het echt over een inhoudelijke boeg: we benoemen wat goed en minder goed ging. Vaak blikken we ook even terug op de samenwerking.

 

Geweldige coöperatieve werkvormen

Dankzij de coöperatieve werkvormen werken we nu heel anders met Estafette. Vroeger ging best veel tijd verloren aan allerlei nevenactiviteiten, zoals inkleuren en onderstrepen van woorden. En als ik één kind een leesbeurt gaf, moest ik maar hopen dat de rest ook meelas. De kinderen waren gewoon veel passiever. Door werkvormen als ‘tweetal coach’, ‘tweepraat’, ‘elkaar helpen’ en ‘mix en ruil’ zijn álle kinderen de hele les actief betrokken. Je houdt de vaart in de les en iedereen blijft gefocust. Dat is echt geweldig om te merken!”