Wereldwijd vinden docenten het lastig om leerlingen planmatig en specifiek feedback te geven. Een gemiste kans, want goede feedback verbetert de prestaties van leerlingen. Dat blijkt onder andere uit internationaal onderzoek van John Hattie.
Wereldwijd vinden docenten het lastig om leerlingen planmatig en specifiek feedback te geven. Een gemiste kans, want goede feedback verbetert de prestaties van leerlingen. Dat blijkt onder andere uit internationaal onderzoek van John Hattie.
In ons programma leren docenten effectieve feedback in al haar facetten kennen. Met goede feedback is een wereld te winnen. Goede feedback:
motiveert leerlingen en vergroot hun betrokkenheid
geeft leerlingen inzicht in hun eigen ontwikkeling
activeert leerlingen – zij nemen het stuur van hun eigen ontwikkeling in handen
stimuleert reflectie
bevordert zelfregulatie
geeft een impuls aan het leerproces (cognitief en op andere gebieden)
verbetert prestaties.
Onze aanpak is altijd maatwerk en bestaat doorgaans uit een combinatie van scholing, intervisie, lesbezoeken en eventueel individuele coaching. In het traject maken we gebruik van video-opnamen uit de eigen school. Dat is een heel krachtig en leerzaam middel.
Na afloop
zijn docenten zich bewust van de kracht van goede feedback
zijn docenten in staat om leerlingen zicht te geven op doelen voor de korte en langere termijn
kunnen docenten feedback functioneel inzetten, zodat het zelfregulerend vermogen van de leerlingen toeneemt en zij hun eigen leerproces beter kunnen sturen
is het eigenaarschap van de leerlingen vergroot.