Gestructureerde instructie bij beginnen geletterdheid , Uilenburg in Driebergen - De Clercq en van Doorn
3570
single,single-post,postid-3570,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Gestructureerde instructie bij beginnen geletterdheid , Uilenburg in Driebergen

Gestructureerde instructie bij beginnen geletterdheid , Uilenburg in Driebergen

“Omdat ik ib’er ben, ga vaak met Anne-Marie van Doorn mee op klassenbezoek. Ik ben onder de indruk hoe ze het positieve uit de les haalt. Ze helpt leerkrachten om voort te borduren op de dingen die goed gaan.”

Christa Pielage, ib’er en leerkracht De Uilenburcht (Driebergen)

Er moet een beredeneerd aanbod in de onderbouw komen.’ Dat was de duidelijke opdracht die basisschool De Uilenburcht (Driebergen) pakweg een jaar geleden van de Inspectie kreeg. Een van de vakgebieden waarmee de school aan de slag ging, is fonemisch bewustzijn.

 

Ik ben onder de indruk!

“In het traject focussen we in eerste instantie op taal, in het bijzonder op fonemisch bewustzijn. De inhoudelijke inbreng van Anne-Marie van Doorn is heel waardevol. Zij heeft ons bijvoorbeeld geleerd dat een aantal aspecten van de fonemische ontwikkeling min of meer spontaan verloopt, mits je in de kleutergroep een rijk aanbod hebt. Kinderen gaan dus bijvoorbeeld vanzelf rijmen en zinnen maken. Er zijn echter ook zaken, die kinderen niet vanzelf leren. Bijvoorbeeld de fonemische analyse, synthese en manipulatie van klanken. Daar is wel degelijk heel gestructureerde instructie voor nodig.

 

Expert

Anne-Marie is goed op de hoogte van de nieuwste inzichten en de geldende norm. Daarin volgen we haar ook. Ze kan heel goed uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier moet doen. Dat geeft veel vertrouwen. Ze geeft adviezen en tips die praktisch uitvoerbaar zijn, waarbij ze goed aansluit bij de mogelijkheden van de school. Dat is krachtig.

 

Positieve benadering

De afgelopen tien maanden zijn er studiebijeenkomsten geweest en bezocht Anne-Marie van Doorn alle leerkrachten regelmatig in de klas. Omdat ik ook ib’er ben, ga ik vaak met haar mee. Dan luister ik hoe ze dat aanpakt. Ik ben altijd erg onder de indruk van de manier waarop zij het positieve uit de les weet te halen. Ze helpt de leerkrachten om voort te borduren op de dingen die goed gaan. Dat vind ik erg sterk, want daardoor krijg je de leerkrachten echt mee.

 

Duidelijke structuur

In het traject hebben we leren werken met een nieuw didactisch model (Doordacht Lesgeven). Dat model is heel geschikt voor het gebruik van coöperatieve werkvormen. Ik merk dat de kinderen daar positief op reageren. Ze vinden het prettig als je het doel duidelijk benoemt, voorkennis ophaalt en aan het eind van de les herhaalt wat ze geleerd hebben. Het geeft hen duidelijkheid, herkenbaarheid en structuur. Daar hou ik heel erg van!”