“Van goed naar beter met Doordacht Lesgeven “ De Opstap in IJsselstein - De Clercq en van Doorn
3580
single,single-post,postid-3580,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

“Van goed naar beter met Doordacht Lesgeven “ De Opstap in IJsselstein

“Van goed naar beter met Doordacht Lesgeven “ De Opstap in IJsselstein

“Van goed naar beter: met deze ambitie zijn we gestart met het traject. Het model Doordacht Lesgeven vergroot de betrokkenheid van leerlingen en het werkplezier bij leerkrachten. Het wordt bij dé standaard voor al onze lessen.”

Marjon Smits, Ib’er basisschool De Opstap, IJsselstein

Basisschool De Opstap is bezig met de invoering van het model Doordacht Lesgeven. De ervaringen zijn positief: leerlingen zijn meer betrokken en leerkrachten hebben meer plezier in hun werk. Het model moet uiteindelijk de standaard worden bij álle vakken.

 

“Toen we dit traject initieerden, presteerde onze school eigenlijk al behoorlijk goed. Toch hadden we het idee dat het beter kon, we wilden er nog schepje bovenop doen. We wilden de vaardigheden van de leerkrachten verder versterken en hen uitrusten met effectieve tools.

 

Gefaseerde invoering

Nadat we met verschillende bureaus hebben gesproken, is de keus op Inge de Clercq gevallen. Wij vonden haar direct een prettig en stevig persoon, die zich empathisch en meedenkend opstelde.

Met haar hulp voeren we het model Doordacht Lesgeven gefaseerd in. We zijn begonnen met de ‘pakkende start’ en ‘interactieve instructie’, daarna zijn we verdergegaan met ‘feedback op doelen tijdens de les’. De komende periode gaan we focussen op ‘gedifferentieerde instructie’ en ‘terugblik op de les’.

 

Praktische hulpmiddelen

Het traject bestaat uit een combinatie van studiebijeenkomsten en klassenbezoeken. Tijdens die klassenbezoeken loopt er altijd iemand van de stuurgroep met Inge mee, zodat zij het stokje straks van haar kunnen overnemen. Ondertussen heeft de stuurgroep al zelfstandig klassenbezoeken uitgevoerd.

Samen met Inge hebben we onder andere een feedbackformulier ontwikkeld: een praktisch hulpmiddel om de les gericht na te bespreken. Dat formulier wordt er bij een volgend klassenbezoek weer bij gepakt, zodat je mooi de progressie van de leerkracht kunt zien.

 

Doordacht Lesgeven als standaard

Inmiddels werken we een klein jaar met het model Doordacht Lesgeven en de ervaringen zijn zeer positief. Belangrijkste winstpunt is de toegenomen betrokkenheid van de leerlingen. Dat blijkt een enorme stimulans voor de leerkrachten. Zij hebben nog meer plezier gekregen in het lesgeven en merken dat de dingen die ze doen echt uit de verf komen.

We gaan dus absoluut door met het model Doordacht Lesgeven! Het wordt in onze school dé standaard, die alle leerkrachten blijven hanteren.”