Leesverbetertraject op obs Vleuterweide in Utrecht - De Clercq en van Doorn
3564
single,single-post,postid-3564,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Leesverbetertraject op obs Vleuterweide in Utrecht

Leesverbetertraject op obs Vleuterweide in Utrecht

“De afspraken over effectief leesonderwijs zijn vastgelegd in kwaliteitskaarten. Al vrij snel zagen de leerkrachten dat hun inspanningen effect hadden: de leesresultaten gingen omhoog.”

Karin Wessel, taalcoördinator obs Vleuterweide (Vleuten)

Basisschool Vleuterweide is in een aantal jaren explosief gegroeid. Toen duidelijk werd dat de resultaten bij technisch lezen achterbleven, werd Anne-Marie van Doorn ingeschakeld.

 

Duidelijke afspraken over goed leesonderwijs

“Toen onze school in 2004 werd opgericht, was al duidelijk dat we in korte tijd flink zouden groeien. De eerste jaren werd veel geïnvesteerd in het neerzetten van een veilig pedagogisch klimaat en een goede zorgstructuur. Dat ging echter ten koste van de investering op andere gebieden.

 

Snelheid geboden

Met name op het gebied van technisch lezen bleven de resultaten achter. Anne-Marie van Doorn werd ingeschakeld om een taalverbeterproject op te zetten. Toen we met haar in contact kwamen, wisten we dat het anders moest, maar we wisten niet goed hoe we dat voor elkaar moesten krijgen. Omdat we ons realiseerden dat we niet eeuwig de tijd hadden, wilden we wel een beetje rap.

 

Goed leesonderwijs

Anne-Marie heeft voor ons uitgewerkt langs welke weg we de resultaten konden verbeteren. Bij de start van het traject zijn duidelijke afspraken gemaakt over wat goed leesonderwijs is. Leerkrachten werden geprofessionaliseerd, zodat ze wisten hoe effectief leesonderwijs eruit ziet. Er zijn bijvoorbeeld studiedagen georganiseerd en er vinden frequent klassenbezoeken plaats.

De afspraken over goed leesonderwijs zijn ook vastgelegd in kwaliteitskaarten. Die vormen eigenlijk de inhoudelijke onderlegger van ons leesonderwijs. Op de kwaliteitskaart lezen is bijvoorbeeld aangegeven dat alle leerkrachten tijdens de gelaagde instructie de voor-koor-door aanpak hanteren.

 

Duidelijk en vakkundig

Anne-Marie van Doorn heeft een belangrijke rol gespeeld in het traject. Vanaf het begin heeft iedereen haar duidelijkheid en vakkennis gewaardeerd. Het is prettig dat Anne-Marie veel ruimte biedt voor overleg en afstemming. Zij luistert serieus naar ideeën en suggesties van leerkrachten en reageert daar goed en flexibel op. Ze heeft voortdurend in de gaten gehouden of iedereen het begrijpt en mee kan in het traject.

 

Resultaat

Al vrij snel zagen de leerkrachten dat hun inspanningen effect hadden. De leesresultaten gingen omhoog. Dat gaf een enorme impuls aan het proces. Mensen raakten extra gemotiveerd om op de ingeslagen weg door te gaan. In de loop van het traject zijn de resultaten verder verbeterd. We zijn trots op wat we bereikt hebben!”