MI toepassen in de dagelijkse lessen met behulp van model Doordacht Lesgeven op Proostdijschool in Mijdrecht - De Clercq en van Doorn
3561
single,single-post,postid-3561,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

MI toepassen in de dagelijkse lessen met behulp van model Doordacht Lesgeven op Proostdijschool in Mijdrecht

MI toepassen in de dagelijkse lessen met behulp van model Doordacht Lesgeven op Proostdijschool in Mijdrecht

“Wij willen alle talenten van kinderen aanspreken en ontwikkelen. Daarom werken we sinds enkele jaren volgens de uitgangspunten van meervoudige intelligentie (MI). Om te voorkomen dat de MI-activiteiten op zichzelf blijven staan, hebben we inmiddels een succesvolle koppeling gemaakt met het model Doordacht Lesgeven.”

Marina Siebers, Leerkracht & interne coach Proostdijschool (Mijdrecht)

Meer focus dankzij model Doordacht Lesgeven

Kinderen zijn op verschillende vlakken intelligent en getalenteerd. Bijvoorbeeld op cognitief, sociaal, ruimtelijk, creatief of muzikaal gebied. Als ze op al die gebieden geactiveerd en geprikkeld worden, voedt dat hun interesse, motivatie en betrokkenheid. Maar hoe zorg je dat dit de hele dag gebeurt? Het model Doordacht Lesgeven biedt uitkomst.

 

“De werkvormen die bij Meervoudige Intelligentie (MI) passen, kun je eigenlijk bij alle vakken inzetten. Aanvankelijk deden wij dat vooral bij spelling, omdat de opbrengsten daar te laag waren. Veel kinderen vinden spelling saai en oninteressant. Toen we de MI-werkvormen introduceerden, raakten ze opeens wel geboeid en betrokken. De resultaten gingen direct omhoog.

 

Model helpt focussen

Leerkrachten zouden de MI-werkvormen eigenlijk de hele dag moeten hanteren. Helaas gebeurde dat niet, de MI-lesjes stonden te veel op zichzelf. Samen met Inge de Clercq hebben we MI geïntegreerd in het model Doordacht Lesgeven. Leerkrachten weten inmiddels precies welke werkvormen zij in de vier lesfasen kunnen inzetten. Leerkrachten vinden het model goed bruikbaar, ze zien nu duidelijker de samenhang tussen verschillende dingen.

 

Coaching

Om te kijken of leerkrachten de MI-werkvormen goed en secuur inzetten in de verschillende lesfasen, vinden regelmatig klassebbezoeken plaats. Dat nemen Inge en ik voor ons rekening. Sinds vorig jaar ben ik namelijk interne coach. Dat vind ik geweldig! Het is ontzettend leuk om samen met collega’s op zoek te gaan naar ontwikkeling en verbetering, en om er samen het allerbeste van te maken. Dat kan alleen door elkaar voortdurend te bevragen, te verrijken en te waarderen. Coaching kan daarin een waardevolle rol spelen.

 

Rolmodel

De afgelopen jaren heb ik twee coaching-gerelateerde masters gevolgd, maar ik heb ook ontzettend veel geleerd van Inge, bijvoorbeeld op het gebied van observeren en feedbackgesprekken. Zij heeft veel know how, is helder en duidelijk, en is in staat om mensen mee te nemen in het verhaal. Het is prettig samenwerken met haar.

Wat ik ook bijzonder waardeer in Inge: zij is op en top een rolmodel. Haar inhoudelijke verhaal en haar eigen handelen passen naadloos op elkaar. Als zij een studieochtend verzorgt, zit je op het puntje van je stoel en de tijd vliegt voorbij. Dat is echt haar kracht.”