Versterken didactische vaardigheden en teamontwikkeling op obs De Schakels en obs Goejanverwelle - De Clercq en van Doorn
3586
single,single-post,postid-3586,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Versterken didactische vaardigheden en teamontwikkeling op obs De Schakels en obs Goejanverwelle

Versterken didactische vaardigheden en teamontwikkeling op obs De Schakels en obs Goejanverwelle

“Slechte resultaten, passieve leerlingen en leerkrachten die zich niet realiseren dat zij zelf de sleutel in handen hebben om dit te veranderen. Met behulp van studiedagen, groepsobservaties en video-interactiebegeleiding zijn hun didactische vaardigheden versterkt.”

Gerda Olivier, Directeur obs De Schakel en obs Goejanverwelle

Nu focust het team op ontwikkeling

Slechte resultaten, leerlingen die achterover leunen en een team dat onvoldoende onder ogen ziet dat er iets moet veranderen. Dat was de situatie die Gerda Olivier aantrof toen ze anderhalf jaar geleden directeur werd van twee scholen. Anne-Marie van Doorn en Inge de Clercq brachten een positieve verandering op gang. Bij leerkrachten én leerlingen.

 

“Toen ik hier kwam werken, was duidelijk dat het team flink aan de bak moest. De resultaten lagen onder het niveau dat je bij deze populatie mag verwachten en de didactische vaardigheden waren niet op het noodzakelijke niveau. De leerlingen werden onvoldoende uitgedaagd en maakten een passieve indruk. De cultuur in het team was niet gezond: men schreef de slechte resultaten toe aan externe factoren en zag het eigen aandeel in de situatie niet onder ogen.

In eerste instantie heb ik de teambegeleiding zelf opgepakt. Dat vind ik een vanzelfsprekend onderdeel van je onderwijskundig leiderschap. Er moest echter zoveel gebeuren, dat het te veel was voor één persoon.

 

De kracht van beelden

Anne-Marie en Inge hebben drie studiebijeenkomsten georganiseerd, waarin steeds een ander aspect van het model Doordacht Lesgeven centraal stond. Tussendoor konden de leerkrachten de theorie toepassen in de praktijk. Anne-Marie en Inge bezochten bij elke leerkracht drie lessen en maakten daarvan filmopnamen. Deze beelden werden 1-op-1 nabesproken en de beste fragmenten kwamen terug op de eerstvolgende studiebijeenkomst. Die good practice-beelden hadden een enorme impact en hebben heel veel goed gedaan! Na de eerste vertoning werd de sfeer veel positiever en constructiever.

 

Geen eendagsvlieg

Ik ben vaak met Anne-Marie en Inge de klassen in geweest. Met behulp van een speciale Kijkwijzer werd steeds één aspect van het model Doordacht Lesgeven geobserveerd. Zelf ben ik vrij ongeduldig en confronterend. Het is prettig om te zien hoe Anne-Marie en Inge mensen op een positief kritische manier benaderen met behoud van de relatie. Door de groepsbezoeken, de studiebijeenkomsten en filmbeelden kwamen mensen al snel in de goede stand en ontstond ruimte voor ontwikkeling en het voeren van didactische gesprekken met elkaar.

Afgelopen schooljaar is veel bereikt. De didactische vaardigheden van het team zijn versterkt en de werkhouding van de kinderen is verbeterd. Komend jaar gaan de ib’er en ik verder met de groepsobservaties aan de hand van de Kijkwijzer. Ook wil ik collegiale consultatie mogelijk maken, omdat leerkrachten dat erg prettig vinden. Zo gaan we ervoor zorgen dat de nieuwe inzichten bestendigd worden. Want als het aan mij ligt, is dit geen eendagsvlieg!”