Versterken van de didactische vaardigheden bij begrijpend lezen op De Ark in Vianen - De Clercq en van Doorn
3345
single,single-post,postid-3345,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Versterken van de didactische vaardigheden bij begrijpend lezen op De Ark in Vianen

Versterken van de didactische vaardigheden bij begrijpend lezen op De Ark in Vianen

“Op de Cito-toetsen begrijpend lezen scoren we al jarenlang onder het landelijk gemiddelde. Het team nam verschillende maatregelen om het tij te keren. Anne-Marie van Doorn werd ingeschakeld om de didactische vaardigheden te versterken.”

Elvira Hoksbergen, Leerkracht groep 6, PCB De Ark, Vianen

Eenheid in lesstructuur en didactiek

Om het begrijpend lezen op een hoger niveau te brengen, nam PCB De Ark verschillende maatregelen. Met hulp van Anne-Marie van Doorn is flink geïnvesteerd in de didactische vaardigheden van leerkrachten. Het team werkt nu met het model Doordacht Lesgeven en zet onder meer coöperatieve werkvormen in.

 

“We móésten eenvoudigweg aan de slag met begrijpend lezen. Al een aantal jaar op rij scoren we bij de Cito-toets onder het landelijk gemiddelde. De leerkrachten hadden al van alles geprobeerd om dit te veranderen, maar zonder het gewenste resultaat.

 

Nieuwe koers

In het kader van de masteropleiding Special Educational Needs ben ik in eerste instantie zelf onderzoek gaan doen binnen de school. Ik analyseerde de resultaten en de manier van lesgeven. Het bleek dat er geen eenheid in de didactiek was, iedereen gaf naar eigen inzicht les.

Met elkaar hebben we een plan gemaakt. Er kwam méér begrijpend lezen op het rooster, we namen een extra methode in gebruik, de leerkrachten gingen intensief ‘modelen’ en lieten de leerlingen wat vaker samenwerken.

 

Leerzaam traject

Een aantal zaken hadden we zelf al in gang gezet, maar we hebben Anne-Marie van Doorn ingeschakeld vanwege haar didactische kennis. Afgelopen schooljaar heeft zij een aantal studiebijeenkomsten verzorgd. Daarin hebben we leren werken met het model Doordacht Lesgeven. In elke studiebijeenkomst stond een beperkt aantal begrijpend leesstrategieën en coöperatieve werkvormen centraal. Tussen de bijeenkomsten door deed Anne-Marie lesobservaties in alle groepen.

Een interne stuurgroep, met daarin de adjunct, Anne-Marie en ikzelf, zorgt voor het uitzetten van het traject binnen de school. Wij volgen hoe de nieuwe koers loopt en waar leerkrachten tegenaan lopen. Met elkaar bereiden we de studiebijeenkomsten voor en bewaken de koers van het traject met het uiteindelijke doel ervoor te zorgen dat de Cito-scores boven het landelijk gemiddelde komen.

 

Stokje overnemen

Anne-Marie heeft een waardevolle meerwaarde in het traject. Zij heeft feeling voor het vak en respect voor mensen. Ik voel me erg gewaardeerd als ik met haar samenwerk. Ook collega’s vinden het heel prettig werken met Anne-Marie.

Komend schooljaar neem ik het stokje goeddeels van haar over. Ik ga de begrijpend lees-kar trekken en wil de expertrol op mij gaan nemen. Dat vind ik geweldig. Begrijpend lezen is zó belangrijk, kinderen hebben hier hun hele leven plezier van. Ik wil mijn enthousiasme graag overbrengen op mijn collega’s. Doel is om samen inspirerende begrijpend leeslessen te geven, met verschillende strategieën die bij meerdere vakken inzetbaar zijn!”